انعکاس لحظه ها

یادداشت های من

انعکاس لحظه ها

یادداشت های من

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

صبحانه مناسب برای دانش آموزان

لیلی زارعی | شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۴۷ ق.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - صبحانه مناسب برای دانش آموزانانعکاس لحظه ها - صبحانه مناسب برای دانش آموزان

صبحانه مناسب برای دانش آموزان

صبحانه خوب می تواند بر کاهش خستگی آنها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آنها تاثیرگذار باشد.

ثابت شده است دانش‌آموزانی که صبحانه کامل می‌خورند، تمرکز و انرژی بیشتری دارند. اغلب این دانش‌آموزان قدرت یادگیری خوبی دارند و نمرات بهتری هم کسب می‌کنند. صبحانه یک وعده غذای اصلی و مهم برای دانش‌آموزان و حتی بزرگسالان محسوب می‌شود. متاسفانه همه دانش آموزان عادت به خوردن صبحانه کامل ندارند و والدین به ناچار تنقلات رنگارنگی را تهیه می کنند و در کیف آنها می گذارند. تنقلات نه تنها مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین نمی کنند بلکه در دراز مدت اثرات سوء جسمی، رشدی و ذهنی برجای می گذارند.

اما بهترین صبحانه و میان وعده بخصوص برای دانش آموزانی که باید در نوبت صبح به مدرسه بروند، چیست؟ دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در این باره توضیح می دهد.

خوردن صبحانه به چه دلیل حائز اهمیت است؟
بچه ها باید در طول ساعات درس، سطح قند خونی مناسبی داشته باشند. صبحانه خوب می تواند بر کاهش خستگی آنها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آنها تاثیرگذار باشد.

ویژگی های یک وعده صبحانه خوب برای دانش آموز چیست؟
صبحانه باید دو ویژگی داشته باشد؛ یکی این که مقدار انرژی کافی در آن لحاظ شود و دوم این که انرژی طوری به بدن آنها برسد که در طول ساعات بعدی، قند خونشان در سطح پایدار و ثابتی باقی بماند.

برای به دست آوردن این انرژی چه باید کرد؟
توصیه می شود حتما در صبحانه آنها غلات گنجانده شود. برای مثال وجود نان بخصوص از نوع سبوس دار یکی از بهترین گزینه ها برای صبحانه بچه هاست. علاوه براین کودکان و نوجوانان در سنین رشد هستند و باید در وعده های مختلف غذایی شان از پروتئین استفاده کنند. پنیر هم می تواند سهمی از پروتئین مورد نیاز بدن آنها را در وعده صبحانه تامین کند. در کنار آن مصرف دانه هایی مثل مغز گردو قادر خواهد بود تا بخش دیگری از مایحتاج بدنی بچه ها نظیر اسیدهای چرب ضروری و سهمی از انرژی آنها را تامین کند و سطح ثابتی از قند خون برای آنها در پی داشته باشد. تخم مرغ نیز به عنوان منبع غنی از پروتئین و چربی جزو خوراکی هایی است که توصیه می شود در جیره غذایی همه افراد گنجانده شود. کودکان نسبت به بزرگسالان نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند به همین دلیل توصیه می شود سه تا چهار بار درهفته روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند.

متاسفانه دیده می شود کودکان علاقه ای به خوردن این مواد غذایی مفید ندارند و بیشتر ترجیح می دهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات گرسنگی خود را برطرف کنند. در این موارد چه باید کرد؟
این مشکل متاسفانه به دوران کودکی فرزندانمان برمی گردد. ذائقه انسان ها از همان دوران کودکی و شروع تغذیه کمکی شکل می گیرد. پدران و مادران باید از همان زمان ذائقه فرزندان خود را به خوراکی های سالم عادت دهند زیرا تغییر ذائقه در سال های بعد بسیار دشوار خواهد بود. هرچند برای تغییر ذائقه در سنین نوجوانی نیز می توان از برخی تکنیک های رفتاری خاص متخصصان علوم رفتاری استفاده کرد. به هرحال گنجاندن خوراکی های کم شیرین در صبحانه بچه ها و کم کردن تدریجی مصرف قند و شکر می تواند به این اصلاح کمک کند. به این ترتیب بچه ها آرام آرام به خوردن مواد سالم به جای کیک و شیرینی عادت می کنند. مصرف مواد شیرین نه تنها انرژی مورد نیاز آنها را برای ساعات بعدی در طول مدرسه تامین نمی کند، بلکه ذائقه آنها را نیز به غذاهای ناسالم عادت می دهد و زمینه ساز مشکلات اضافه وزن و چاقی در آینده می شود.

والدین باید چه میان وعده هایی برای کودکانشان در نظر بگیرند؟
بهتر است بچه ها میان وعده را از منزل ببرند تا این که از بوفه مدارس خوراکی های ناسالم تهیه کنند. کودکان را باید بشدت از خوردن چیپس، پفک و خوراکی های پرچرب و شیرین برحذر داشت. اولیای مدارس وظیفه دارند بوفه ها را مدیریت و قوانین موجود در این ارتباط را اجرا کنند. خوشبختانه اداره بهداشت مدارس قوانین بسیار خوبی در این ارتباط وضع کرده که اجرای آن به عهده اولیای مدارس است. برای میان وعده بچه ها توصیه می شود از میوه ها، مغزها و نان و پنیر استفاده شود. این میان وعده از یک طرف گرسنگی بچه ها را در طول روز کاهش می دهد و از طرف دیگر به رشد آنها کمک می کند و باعث می شود فراگیری بهتری از درس داشته باشند. والدین باید دقت کنند کودک را به غذاهای پرچرب عادت ندهند.

آیا تغذیه دانش آموزان در روزهای امتحانی باید خاص باشد؟
خیر، صبحانه روزهای امتحان با صبحانه سایر روزها تفاوت چندانی ندارد. روزهای امتحان استرس افراد بیشتر است و توصیه می شود از همان الگوی غذایی استانداردی پیروی کنند که برای سایر روزها پیشنهاد می شود. خوردن خوراکی های شیرین برخلاف تصور ممکن است باعث شود قند خون خیلی زود افت پیدا کند. افزایش ترشح انسولین به دنبال خوردن این خوراکی ها باعث افت قند خون طی ساعات امتحان و کاهش کارایی و بازدهی افراد می شود. بنابراین توصیه می شود در ایام امتحان بیشتر از مغزها و مواد حاوی فیبر استفاده شود.

آبرنگ

  • لیلی زارعی

روش های تدریس و خلاقیت در آن

لیلی زارعی | جمعه, ۲۹ آذر ۱۳۹۲، ۰۶:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - روش های تدریس و خلاقیت در آنانعکاس لحظه ها - روش های تدریس و خلاقیت در آن

روش های تدریس و خلاقیت در آن



 مقدمه

 

 نمونه های خلاقیت را می توان در نقاشـــــــــی روی دیوار در زمان غارنشینـــان، خلق یک اثر هنری، ماشین آلات صنعتی و آشپزی و خیاطی و ... دید .

 در حقیقت خلاقیت یک مفهوم انتزاعی و پیچیده است. اما ابهام در معنـــی و مفهوم کلمه به معنی پیچیدگی خود جریان خلاقیت نیست، زیرا خلاقیت را می توان به راحتی در زندگی روزانه حس کرد و آن را لمس کرد .

 اخیراً محققان و روان شناسان به بعد اجتماعی و محیطی آن توجه کرده اند و معتقدند که خلاقیت را نمی توان بدون توجه به ابعاد اجتماعی و محیطی آن بررسی کرد. به نظر استرانبرگ(1989) فرایند خلاقیت در ذهن شخص با متغیرهای اجتماعی رابطه دارد . واقعیت این است که به خلاقیت نمی توان با تمرکز بر یک بعــــد نگریست . ابعاد فردی یا محیطی نمی تواند بیانگر ماهیت خلاقیت باشند.بلکه خلاقیت ازسویی نیز تابع نظام اجتماعی خلاق است. به همین دلیل خلاقیت هرگز نتیجه عمل فرد به تنهایی نیست .

 

 یکی از ابعاد محیطی اجتماعی خلاقیت،مدرسه می باشد.تورنس بیان می کند مسئله توسعه خلاقیت در نظام آموزشى رسمى بیشتر از این جهت حائز توجه است که بر اساس پژوهش ها دریافته ایم که درابتداابتکار وخلاقیت دراغلب کودکان مشاهده می شود ولى منحنى تحول آن در حدود10سالگى افت می کندو سیر نزولی می یابدو نتیجه آن فقدان علاقه به یادگیری وافزایش مشکلات رفتاری و انگیزشی است. به قول تورنس عدم بروز این توانایى عموماً به نامناسب بودن روش های تدریس مربوط می شود .

 

در این میان معلمان نقش کلیدی را بر عهـــده دارند معلمان می توانند با استفاده از انواع روشهای خلاق امکان ظهور خلاقیت در کودکان و نوجوانان را فراهم سازند. امــــروزه تمام کودکان دبستانی باید با واقعیت ها و مفاهیم علمی آشنا شوند زیرا زندگی در عصر صنعتی بدون استفاده از یافته های علمی تقریباً غیرممکن است .

  • لیلی زارعی

مراسم سفره حضرت رقیه (س)

لیلی زارعی | يكشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۰۶:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - مراسم سفره حضرت رقیه (س)انعکاس لحظه ها - مراسم سفره حضرت رقیه (س)

مراسم سفره حضرت رقیه (س)



  • لیلی زارعی

ظاهر معلمان

لیلی زارعی | جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - ظاهر معلمانانعکاس لحظه ها - ظاهر معلمان

ظاهر معلمان

رهنمود هایی در زمینه تدریس
لباس پوشیدن معلمین از خصوصیت های مهمی است که یک معلم را محبوب و مورد توجه دانش آموزان می کند. در نتیجه موفق به جذب دانش آموزان و نهایتا در تدریس او را تاثیر گذار خواهد بود. در اینجا برای معلمین چند پیشنهاد داریم تا شما را محبوب و هماهنگ با دیگران نماید:
۱) اگر درمدارس ابتدایی تدریس می کنید ، فراموش نکنید که بچه های بین ۷ تا ۱۲ سال روحی نرم و ظریف دارند. اگر در دید آنها شاد بنظر برسید، شما را مانند والدین شان دوست خواهند داشت. . پیراهن ها و روسری های آبی ، قرمز ، صورتی ، نارنجی و سبز بپوشید.
ترجیحا لباس های ساده و بدون مارک ، علامت و عکس بهتر است. لباس های سیاه همراه با عکس در دید دانش آموزان زشت جلوه می کند. همیشه لبخند بزنید. به جوک خنده داری فکر کنید. چند ثانیه ای لبخند بزنید و بعد وارد کلاس درس بشوید. وقتی با صدای بلند می گویید: س لااااااااام. . بچه ها متوجه می شوند که شما شاد هستید.
۲) اگر در مدارس راهنمایی و متوسطه تدریس می کنید. احتمالا نمی توانید با رنگهای قرمز ، نارنجی ، یا صورتی به کلاس بروید. در عوض از آبی و سبز روشن استفاده کنید. گاهی هم زرد بپوشید. شاید کت و شلوار می پوشید. اما اگر نظر ما را بخواهید آن را برای مهمانی نگه دارید. دانش آموزان سنین ۱۳ تا ۱۸ دارای افکاری جوان ، ایده ال و کله شق هستند. ترجیح می دهند که دوست شما باشند. آن طور که فکر می کنند ، بیندیشید. آن جور که دوست دارند لباس بپوشید. این بدان معنا نیست که هر کاری که آن ها بخواهند باید انجام بدهید. گاهی هم جین بپوشید. بیشتر اوقات لباس های خود را عوض کنید و آنها را خوب اتو بزنید. نظم و بی عیبی شما باعث می شود که آنها از شما پیروی کنند و حتی گاه موهای شان را مدل موی شما کوتاه کنند.

مجله رشد آموزش زبان ، شماره ۸۶ ، بهار ۱۳۸۷ ، صص ۱۶- ۱۵
ترجمه : مریم ابدالی



  • لیلی زارعی

ارتقا سطح معیشت فرهنگیان

لیلی زارعی | جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - ارتقا سطح معیشت فرهنگیانانعکاس لحظه ها - ارتقا سطح معیشت فرهنگیان

ارتقا سطح معیشت فرهنگیان

* تلاش برای رسیدن به آموزش و پرورش کیفی 
 
فانی برنامه خود در زمینه هویت بخشیدن به محیط های آموزشی، ارتقاء نظام آموزشی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس را این گونه تشریح کرد و گفت : آمار دانش آموزان کشور حدود 12 میلیون و 300 هزار نفر است و این در حالی است که ما بعد از پیروزی انقلاب  سال هایی را پشت سر گذاشتیم که جمعیت دانش آموزان به 19 میلیون نفر هم رسیده بود و امروز جمعیت دانش آموزی کشور حدود دو سوم آمار اوج دانش آموزی است .
 
وی افزود :فضا و تجهیزات و امکانات آموزشی نسبت به اول انقلاب بیش از 5/1 برابر شده  و اگراین دو نکته را کنار هم بگذاریم به یک راهبرد در آموزش و پرورش می رسیم و آن راهبرد ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش امروز کشور است که ما باید از این فرصت استفاده  و آموزش و پرورش  را به سوی کیفیت سوق دهیم.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که در بودجه سال 93 دولت یازدهم  همکاری خوبی با آموزش وپرورش داشته است، افزود : در این بودجه یک ردیف اعتباری تحت عنوان کیفیت بخشی دیده ایم  و امیدواریم که در این ردیفی که برای ما پیش بینی شده، بتوانیم کیفیت آموزشی را  در مدارس ارتقاء بدهیم .
  • لیلی زارعی

نحوه ی انتخاب معلم نمونه در سال تحصیلی 93 - 92

لیلی زارعی | چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - نحوه ی انتخاب معلم نمونه در سال تحصیلی 93 - 92انعکاس لحظه ها - نحوه ی انتخاب معلم نمونه در سال تحصیلی 93 - 92

نحوه ی انتخاب معلم نمونه در سال تحصیلی 93 - 92



شیوه نامه انتخاب معلم نمونه


درسال تحصیلی 93-92



  • لیلی زارعی