انعکاس لحظه ها

یادداشت های من

انعکاس لحظه ها

یادداشت های من

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

شهادت امام جواد ( ع ) تسلیت باد

لیلی زارعی | يكشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - شهادت امام جواد ( ع ) تسلیت بادانعکاس لحظه ها - شهادت امام جواد ( ع ) تسلیت باد

شهادت امام جواد ( ع ) تسلیت باد

  • لیلی زارعی

جشن عاطفه ها

لیلی زارعی | شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - جشن عاطفه هاانعکاس لحظه ها - جشن عاطفه ها

جشن عاطفه ها




  • لیلی زارعی

سرگذشت / ھ. ا. سایه

لیلی زارعی | شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۰۳:۳۳ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - سرگذشت / ھ. ا. سایهانعکاس لحظه ها - سرگذشت / ھ. ا. سایه

سرگذشت / ھ. ا. سایه

باز باران است و، شب چون جنگلی انبوه
از زمین آهسته می‌روید.
با نواهایی به‌هم‌پیچیده، زیرِ ریزشِ باران،
با خود او را زیر لب نجواست،
سرگذشتی تلخ می‌گوید.

کوچه تاریک است.
بانگ پایی می‌شود نزدیک.
شاخه‌ای بر پنجره انگشت می‌ساید.
اشکِ باران می‌چکد بر شیشه‌ی تاریک.
من نشسته پیش آتش، در اجاقم هیمه می‌سوزد.
دخترم یلدا
خفته در گهواره، می‌جنباندش مادر.

شب گرانبارست و، باران همچنان یکریز می‌بارد.
سایه‌ی باریکِ اندام زنی افتاده بر دیوار،
بچه‌اش را می‌فشارد در بغل، نومید.
در دلش انگار چیزی را
می‌کَنند از ریشه، خون‌آلود.
لحظه‌ای می‌ایستد، خم می‌شود آهسته با تردید ...
رعد می‌غرد.
سیل می‌بارد.
آخرین اندیشه‌ی مادر:
- « چه خواهی شد؟...»
آسمان گویی ز چشم او فرو می‌بارد این باران ....

باز باران است و، شب چون جنگلی انبوه
بر زمین گسترده هرسو شاخ‌وبرگش را.
با صداهایی به‌هم‌پیچیده دارد زیر لب نجوا.
من نشسته تنگدل پیشِ اجاق سرد.
دخترم یلدا
خفته در گهواره‌اش آرام...
  • لیلی زارعی

پرسشگری معلم درس تفکروپژوهش

لیلی زارعی | جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۱۰ ق.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - پرسشگری معلم درس تفکروپژوهشانعکاس لحظه ها - پرسشگری معلم درس تفکروپژوهش

پرسشگری معلم درس تفکروپژوهش


در پرورش تفکر مهارت‌های پرسشگری معلم نقشی محوری ایفا می‌کند. پرسش‏ها گام نخست در شروع یک گفتمان با خود یا دیگران است. پرسش‏ها بر دو گونه‏ اند: دسته اول پرسش‏های مستقیم هستند که در آن‏ها دقیقا هدف خود را می‏ دانیم؛ ما پرسش را طوری طرح می‏کنیم که متضمن پاسخ آری یا نه باشد. دسته‏ ی دوم پرسش‏های غیرمستقیم هستند که با طرح آن‏ها منتظر پاسخ‏های بسیار هستیم و حتی لازم است از پرسش‏های مستقیم برای محدود کردن پاسخ‏ها استفاده کنیم. اصولاً طرح یک پرسش بدون هدف ممکن نیست. کار مهم مشخص کردن هدف و سپس یافتن پرسش‏های مناسب برای دنبال کردن آن است. اینکار آنطور که به نظر می‏رسد ساده نیست. انواع پرسش‏هایی که در در فعالیت‏های این برنامه به کار گرفته می‏ شوند. عبارتند از:
پرسش‌های جوینده‌ی وضوح:
می ‏توانی توضیح بیشتری بدهی؟ 
می‏ توانی با مثال توضیح خود را کامل کنی؟ 
آیا منظور شما این است که . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ؟ 
آیا شما فکر می‏ کنید این مورد مانند آن یکی است؟ 
پرسش‌هایی که در مورد استدلال‏ ها وشواهد پرسیده می‌شوند. :
چرا اینطور فکر می‏ کنی؟ 
چه دلیلی برای این نظر داری؟ 
شواهد شما برای این ادعا چیست؟ 
آیا این بدین دلیل است که . . . . . . . . . . . . . . . . ؟ 
آیا شواهد برای قضاوت کافی است؟ 
پرسش‌هایی که دیدگاه‌های مختلف را کشف می‌‌کنند:
نظر شما در این مورد چیست؟ 
آیا به گونه‏ ای دیگر هم می‏توان به این مورد (مسئله، واقعه، پدیده، و. . . ) نگاه کرد؟ 
آیا دیگران هم مانند شما فکر می‏ کنند؟ 
آیا با آن چه دیگران گفته‏ اند موافقید؟ 
مخالفت شما برای چیست؟ 
آیا کسی نظر دیگری دارد؟ 
آیا دیدگاه ‏های مختلف را بررسی کردی؟ 

پرسش‌هایی که مفاد و پیامدها را می‌آزمایند:
وقایع چه رابطه ‏ای با هم دارند؟ 
چه چیز باعث شد این واقعه اتفاق بیفتد؟ 
چه خواهد شد اگر. . . . . . . . . ؟ 
از آنچه گفتید چه نتیجه‏ ای به دست می ‏آید؟ 

پرسش‌هایی در مورد یک پرسش یا گفتگو:
آیا می‏توان این پرسش را به صورت دیگری مطرح کرد؟ 
آیا می‏توان این پرسش را به چند پرسش دیگر تبدیل کرد؟ 
آیا در این پرسش اصل موضوع مطرح شده است؟ 
نکته: در هر یک از فعالیت‏های یادگیری، سؤالاتی طرح شده که توسط معلم در کلاس مطرح می‏شود. این سؤالات پیشنهادی است و همیشه ترتیب ندارد. نوع سؤالات نیز متفاوت است سؤالات اولیه توصیف موقعیت است اما سؤالات پایانی فعالیت، به دنبال پرورش قوه استدلال دانش ‏آموزان است لذا از ماهیت و چیستی و چرایی سؤال می‏ کند.

منبع : تدام آموزش



  • لیلی زارعی
انعکاس لحظه ها - عکس های مراسم زنگ مقاومت و زنگ مهر در دبستان شهید طوافی آزادانعکاس لحظه ها - عکس های مراسم زنگ مقاومت و زنگ مهر در دبستان شهید طوافی آزاد

عکس های مراسم زنگ مقاومت و زنگ مهر در دبستان شهید طوافی آزاد

  • لیلی زارعی