انعکاس لحظه ها

یادداشت های من

انعکاس لحظه ها

یادداشت های من

۴ مطلب در دی ۱۳۹۲ ثبت شده است

حلول ماه ربیع الاول مبارک باد

لیلی زارعی | پنجشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - حلول ماه ربیع الاول مبارک بادانعکاس لحظه ها - حلول ماه ربیع الاول مبارک باد

حلول ماه ربیع الاول مبارک باد

  • لیلی زارعی

توصیه هایی مهم برای امتحان

لیلی زارعی | سه شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۲، ۰۶:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - توصیه هایی مهم برای امتحانانعکاس لحظه ها - توصیه هایی مهم برای امتحان

توصیه هایی مهم برای امتحان


امتحان معیار ارزشیابی دانسته ها و تواناییهای شماست و شما می توانید از آن بعنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری خود استفاده کنید. اما شرایط فیزیکی و ذهنی وجود دارد که عملکرد شما در حین امتحان را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین لازم است پاره ای نکات را هنگام امتحان رعایت کنید.
▪ برای عملکرد بهتر در امتحان توصیه های زیر را بکار بندید:
۱) با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل مداد، خودکار، ماشین حساب، لغت نامه و ساعت را به همراه داشته باشید. با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.
۲) با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: " من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. " نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.
۳) آرام ولی هوشیار باشید. اگر حق انتخاب دارید، مکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کنید. نیمکتی را انتخاب کنید که بر روی آن فضای کافی برای کار داشته باشید. به پشتی نیمکت تکیه دهید و راحت باشید.
۴) در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا ۱۰% از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی ( در سؤالات ) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمانبندی کنید. در حالیکه سؤالات را می خوانید، نکاتی که به ذهنتان می رسد و می توانید مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.
۵) برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها که نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که:
- مشکل تر هستند.
- جواب دادن به آنها وقت بیشتری می گیرد.
- نمره کمتری دارند.
۶) در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید.
- ابتدا پاسخهایی را که می دانید اشتباه است، کنار بگذارید.
- اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخهای باقی مانده، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید.
- اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید.
- شک نکنید، معمولا اولین گزینه ای که انتخاب می کنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر اینکه واقعا به نتیجه قطعی رسیده باشید.
۷) در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنید.
- ابتدا نکات مهمی را که راجع به سؤالات به دهنتان می رسد، در چرک نویس یادداشت کنید.
- این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید.
۸) در پاسخ به سؤالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید.
- در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید.
- مقدمه ای برای آن بنویسید.
- سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید.
- به سؤال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید. از توضیحات غیر ضروری و مثالهای اضافی بپرهیزید.
۹) ۱۰% از وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید.
- برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید.
- در انتها تمام سؤالات را مرور کنید.
- مطمئن شوید که به تمام سؤالات پاسخ داده اید.
- پاسخ ها را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای کلمات و … را تصحیح کنید.
۱۰) وقتی نتیجه امتحان را گرفتید، آن را بررسی کنید.
- به اشکالات خود توجه کرده و سعی کنید در آن زمینه بیشتر مطالعه کنید.
- برای امتحانات آخر سال، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.
- بهترین روش یادگیری را که برای شما مؤثر بوده، انتخاب کنید.
- روشهایی که برای شما کارآیی لازم را نداشته، کنار بگذارید.
- سعی کنید بهترین روش را پیدا کرده و بر روی آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان



  • لیلی زارعی

پرورش اعتماد به نفس کودکان

لیلی زارعی | يكشنبه, ۸ دی ۱۳۹۲، ۰۷:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - پرورش اعتماد به نفس کودکانانعکاس لحظه ها - پرورش اعتماد به نفس کودکان

پرورش اعتماد به نفس کودکان


الف ـ تشویق کردن کودکان

همه ما از قدرت تشویق و اهمیت آن باخبریم. یکی از روش های بسیار موثر در تربیت کودک و ارضاء نیازهای روانی اوتشویق کارهای خوبکودک است. تشویق درست، به جا و به موقع باعث رشد اعتماد به نفس در انسان می شود. بچه ها باید به شیوه درست تشویق شوند تا احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند و حس لیاقت در آن ها رشد کند.اگر کودک در کارهای خوب مورد تحسین قرار گیرد به آن کارها متمایل می شود و بالعکس. تشویق آن ها هر چند کوچک احساس غرور را در آن ها ایجاد می کند. با تشویق مناسب کودک، به توانایی هایش دلگرم و نسبت به قابلیت هایش آگاه می شود.

چیزی که هر کودکی باید آن را باور کند این است که« من می توانم این کار را انجام دهم»تمام تلاشی که والدین می توانند در این زمینه انجام دهند این است که به کودک فرصت دهند و از او حمایت کنند تا بتواند مهارت های تازه را به خوبی یاد بگیرد.


● رعایت اصول زیر برای مفید واقع شدن تشویق توصیه می شود:

۱ ـکار یا رفتارکودک مورد تشویق قرار گیرد نه خود او.

۲ ـ علت تشویق باید برای کودک مشخص شود.

۳ ـ تشویق صورت رشوه به خود نگیرد.

۴ ـ تشویق نباید از حد تجاوز کند، زیرا کودک را به غرور و خودبینی مبتلا می سازد. به طور کلی از تعریف و تحسین های بی پایه و اغراق آمیز پرهیز کنیم.

۵ ـ اگر کودک شما در یک زمینه خاص توانایی و استعداد دارد حتماً آن را شناسایی کنید و با تشویق آن باعث ایجاد پشتکار و میل به تمرین بیشتردر او شوید.



برگرفته شده از holor.blog.ir



  • لیلی زارعی

آگاهی از روش‌های صحیح درس خواندن (پنجم و ششم دبستان)

لیلی زارعی | جمعه, ۶ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر
انعکاس لحظه ها - آگاهی از روش‌های صحیح درس خواندن (پنجم و ششم دبستان)انعکاس لحظه ها - آگاهی از روش‌های صحیح درس خواندن (پنجم و ششم دبستان)

آگاهی از روش‌های صحیح درس خواندن (پنجم و ششم دبستان)


برخی ازوالدینبه‌طور مداوم به فرزندان خود می‌گویند: «درس بخوانید، مطالعهکنید.» ولی هرگز نمی‌گویند: «چگونه مطالعه کنید و روش‌های صحیح مطالعه چیست؟»

 

بنابراین آگاهی از شیوه‌های صحیح مطالعه و یادگیری، مثل تند خوانی،عبارت‌خوانی، خواندن اجمالی، خواندن تجسّمی و … به خواننده کمک می‌کند تاتمرکز حواسّ خود را هنگام مطالعه حفظ نماید.

 

تند خوانی

تندخوانی باعث توجّه وتمرکزبیش‌تر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیریبهتر می‌شود . فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبوردهد، ولی اگر سرعت مطالعه‌ی ما پائین باشد، ذهن وقت اضافی می‌آورد و ناچار بهاین شاخه و آن شاخه می‌پرد و در نتیجه، حواس‌پرتی ایجاد می‌شود. امّا مطالعه‌یسریع و یا تند خوانی، فرصت جولان دادن به ذهن نمی‌دهد و سبب برقراریتمرکزحواس،هنگام مطالعه می‌شود.

 

عبارت‌خوانی

عبارت‌خوانی یعنی خواندن عبارات و جملات به جای خواندن کلمات. عبارت‌خوانی بهنوع دیگری بهتمرکزحواس کمک می‌کند؛ از این طریق خواننده باید با سرعتی کهنزدیک به سرعت اندیشیدن اوست، بخواند. اگر سرعت آن‌قدر کم باشد که ذهن ازحالت فعّال بودن باز بماند، احساس دلزدگی ایجاد می‌شود و چیزهای دیگری ذهنفرد را مشغول می‌کند و از روند مطالعه خارج می‌شود . بنابراین اگر سرعتخواندن با سرعت اندیشیدن هماهنگ باشد، باعث افزایشتمرکزحواس می‌شود.

 

خواندن اجمالی

روشخواندن اجمالی، مبتنی است بر یک نمونه‌گیری سریع از نکات اساسی و صرف‌نظرکردن از جزئیات؛ در این روش خواننده مطالب را سازمان‌بندی می‌کند، آن‌گاههدف از مطالعه‌ی خود را مشخّص نموده و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتابرا تخمین می‌زند و سپس از طریق سؤال کردن، کنجکاوی، علاقه، دقّت و تمرکزحواسّ فرد، افزایش می‌یابد.

 

خواندن تجسسی

منظوراز روش تجسسی، طرح انواع سئوالات جزئی و کلّی و مطالعه‌ی عمیق و اثر بخش درجهت دست یافتن به پاسخ این سؤالات است. کسی که به دنبال چیزی می‌گردد، بهاحتمال بیش‌تری آن چیز را پیدا می‌کند؛ بنابراین اهدف خواندن تجسسی، افزایش دامنه‌یتمرکز و درک عمیق‌تر معانی است. به‌همین دلیل خواندن تجسسیتمرکزحواس وعلاقه‌ی فرد را افزایش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا مطالب دشوار را تجزیه وتحلیل نموده و آن‌ها را بهتر بفهمد. فهمیدن مطالب، موجب تحکیم آن‌ها در حافظهمی‌شود. پس خواندن تجسسی، برای غلبه بر تنبلی، حالت کسلی و پرتی‌ حواس، ازطریق تحریک حسّ کنجکاوی و شرکت فعّالّانه در مطالعه به‌کار می‌رود.

 قلمچی




،
  • لیلی زارعی