ارتقا سطح معیشت فرهنگیان
لیلی زارعی |
جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۹ ب.ظ |
۰ نظر
انعکاس لحظه ها - ارتقا سطح معیشت فرهنگیانانعکاس لحظه ها - ارتقا سطح معیشت فرهنگیان
ارتقا سطح معیشت فرهنگیان
* تلاش برای رسیدن به آموزش و پرورش کیفی
فانی برنامه خود در زمینه هویت بخشیدن
به محیط های آموزشی، ارتقاء نظام آموزشی و توسعه فناوری اطلاعات و
ارتباطات در مدارس را این گونه تشریح کرد و گفت : آمار دانش آموزان کشور
حدود 12 میلیون و 300 هزار نفر است و این در حالی است که ما بعد از پیروزی
انقلاب سال هایی را پشت سر گذاشتیم که جمعیت دانش آموزان به 19 میلیون
نفر هم رسیده بود و امروز جمعیت دانش آموزی کشور حدود دو سوم آمار اوج
دانش آموزی است .
وی افزود :فضا و تجهیزات و امکانات
آموزشی نسبت به اول انقلاب بیش از 5/1 برابر شده و اگراین دو نکته را
کنار هم بگذاریم به یک راهبرد در آموزش و پرورش می رسیم و آن راهبرد
ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش امروز کشور است که ما باید از این فرصت
استفاده و آموزش و پرورش را به سوی کیفیت سوق دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این
موضوع که در بودجه سال 93 دولت یازدهم همکاری خوبی با آموزش وپرورش داشته
است، افزود : در این بودجه یک ردیف اعتباری تحت عنوان کیفیت بخشی دیده ایم
و امیدواریم که در این ردیفی که برای ما پیش بینی شده، بتوانیم کیفیت
آموزشی را در مدارس ارتقاء بدهیم .
* مدرسه؛ محور اصلی شکل گیری تعلیم و تربیت
فانی در ادامه گفت : اعتقاد دارم که مدرسه محل اصلی شکل گیری تعلیم و تربیت است و در این دولت نیز این برنامه دنبال می شود.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این
نکته که باید مدیران مدارس اختیارات بیشتری داشته باشند، گفت: این سیاست
در ادامه سیاست تمرکز زدایی در آموزش و پرورش است .
وی افزود : آموزش و پرورش یک سازمان
به شدت متمرکز است که همه وزرای قبلی هم تلاش کردند که این تمرکز را کاهش
دهند ، اما در تمرکز زدایی باید اختیارات بدهیم و آنها که در مدرسه هستند
باید این اختیارات را بپذیرند و باور کنند.
* کمک 25 هزار میلیارد تومانی خیرین به آموزش و پرورش
وی در ادامه با اشاره به افزایش و
تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی و تجهیز مدارس به وسایل آموزش مدرن گفت :
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شکل گیری تشکل خیرین مدرسه ساز 25 هزار
میلیارد تومان تاکنون توسط خیرین برای آموزش و پرورش هزینه شده و در
اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است.
وی ضمن تشکر از خیرین مدرسه ساز تاکید نمود : ساخت مدرسه و کمک به آموزش و پرورش جهاد و با قیات الصالحات است .
* تلاش برای ارتقاء سلامت و استفاده از امکانات دیگر دستگاهها
فانی در پاسخ به سئوالی دیگر در زمینه
برنامه هایش برای ارتقاء سطح سلامت در میان دانش آموزان گفت : دوستان ما
برنامه ریزی هایی در معاونت تربیت بدنی و سلامت دارند و با توجه به رویکرد
دولت یازدهم بحث استفاده از امکانات سایر وزارتخانه ها را دنبال می کنیم .
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به دیدار
اخیر خود با وزیر ورزش و جوانان گفت: درصددیم که از امکانات آن وزارتخانه
برای دانش آموزان استفاده و متقابلا امکاناتی را که ما در آموزش و پرورش
داریم در اختیار آن وزارتخانه قرار دهیم .
توسعه عدالت آموزشی
فانی در پاسخ به سئوال دیگری با موضوع
برقرای عدالت آموزشی در مناطق محروم کشور تصریح کرد : در دوره ابتدایی
بیش از 7/98 دهم درصد از کودکان لازم التعلیم تحت پوشش برنامه های آموزش و
پرورش هستند.
وی در ادامه به اختصاص مبلغ 30 میلیون
تومان اعتبار در دولت گذشته برای تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان
روستاهای دور افتاده اشاره کرد و افزود : متاسفانه برخی تعصبات قومی و
منطقه ای زمینه ساز محرومیت برخی دانش آموزان دختر از تحصیل هستند .
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به
درخواست 40 میلیارد تومان اعتبار از دولت گفت : ان شاءا... تا چند روز
آینده این اعتبار وصول و مشکلات درمانی و رفاهی فرهنگیان مرتفع خواهد
گردید.
وی همچنین در ادامه به موضوع شیر مدارس پرداخت و یادآور شد که از تاریخ پانزدهم آذر شد شیر در استان های کشور توزیع خواهد شد.
* پیگیری مشکل معیشت پس از درمان
وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سئوالی
در زمینه مشکلات مسکن فرهنگیان نیز گفت : حل مشکل مسکن فرهنگیان کار ساده
ای نیست ، اما برنامه هایی در این زمینه داریم که از اولویت های کاری
آموزش و پرورش بعد از موضوع درمان است .
سئوال بعدی مجری برنامه در رابطه با
بانک وبیمه فرهنگیان بود که فانی با اشاره به تلاش های انجام شده برای
تقویت بانک سرمایه در این رابطه گفت : ان شاء ا... روزی برسد که فرهنگیان
اعلام کنند که این بانک ، بانک آنهاست.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال
دیگری در رابطه با حل مشکل معیشت فرهنگیان نیز با تاکید بر موضوع پرهیز از
رسانه ای شدن کارها گفت: هر تلاشی برای افزایش حقوق و ارتقاء سطح معیشت
فرهنگیان در مقابل خدمات آنان ناچیز است .
* فضای آزاد نقد و نظر در آموزش و پرورش
فانی در رابطه با تفاوت کیفیت آموزش
در مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیز چنین گفت : من یقین دارم که با
ارتقاءکیفیت مدیریت آموزشگاهی و افزایش اختیارات، مدارس دولتی نیز به
کیفیت مدارس غیرانتفاعی خواهند رسید.
وزیر آموزش و پرورش افق نگاه خود در
این دستگاه را نیز چنین ترسیم نمود : که تلاش او اجرای کامل سند تحول
بنیادین و رسیدن به آموزش و پرورشی در تراز جمهوری اسلامی است .
فانی با اشاره به 6 رکن آموزش و
پرورش که عبارتند از معلم، مدیر، محتوا و برنامه، مقررات آموزشی، فضا و
تجهیزات و بودجه گفت: این 6 رکن را آموزش و پرورش دنیا قبول کرده است و در
دولت تدبیر و امید تلاش خواهیم نمودکه ضمن فراهم نمودن فضای آزاد برای طرح
نقد و نظر معلم، زمینه را برای رشد دانش آموزانی پرسشگر و توانمند فراهم
سازیم .
- ۹۲/۰۹/۱۵