پرسشگری معلم درس تفکروپژوهش
لیلی زارعی |
جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۱۰ ق.ظ |
۰ نظر
انعکاس لحظه ها - پرسشگری معلم درس تفکروپژوهشانعکاس لحظه ها - پرسشگری معلم درس تفکروپژوهش
پرسشگری معلم درس تفکروپژوهش
در
پرورش تفکر مهارتهای پرسشگری معلم نقشی محوری ایفا میکند. پرسشها گام
نخست در شروع یک گفتمان با خود یا دیگران است. پرسشها بر دو گونه اند:
دسته اول پرسشهای مستقیم هستند که در آنها دقیقا هدف خود را می دانیم؛
ما پرسش را طوری طرح میکنیم که متضمن پاسخ آری یا نه باشد. دسته ی دوم
پرسشهای غیرمستقیم هستند که با طرح آنها منتظر پاسخهای بسیار هستیم و
حتی لازم است از پرسشهای مستقیم برای محدود کردن پاسخها استفاده کنیم.
اصولاً طرح یک پرسش بدون هدف ممکن نیست. کار مهم مشخص کردن هدف و سپس یافتن
پرسشهای مناسب برای دنبال کردن آن است. اینکار آنطور که به نظر میرسد
ساده نیست. انواع پرسشهایی که در در فعالیتهای این برنامه به کار گرفته
می شوند. عبارتند از:
پرسشهای جویندهی وضوح:
می توانی توضیح بیشتری بدهی؟
می توانی با مثال توضیح خود را کامل کنی؟
آیا منظور شما این است که . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ؟
آیا شما فکر می کنید این مورد مانند آن یکی است؟
پرسشهایی که در مورد استدلال ها وشواهد پرسیده میشوند. :
چرا اینطور فکر می کنی؟
چه دلیلی برای این نظر داری؟
شواهد شما برای این ادعا چیست؟
آیا این بدین دلیل است که . . . . . . . . . . . . . . . . ؟
آیا شواهد برای قضاوت کافی است؟
پرسشهایی که دیدگاههای مختلف را کشف میکنند:
نظر شما در این مورد چیست؟
آیا به گونه ای دیگر هم میتوان به این مورد (مسئله، واقعه، پدیده، و. . . ) نگاه کرد؟
آیا دیگران هم مانند شما فکر می کنند؟
آیا با آن چه دیگران گفته اند موافقید؟
مخالفت شما برای چیست؟
آیا کسی نظر دیگری دارد؟
آیا دیدگاه های مختلف را بررسی کردی؟
پرسشهایی که مفاد و پیامدها را میآزمایند:
وقایع چه رابطه ای با هم دارند؟
چه چیز باعث شد این واقعه اتفاق بیفتد؟
چه خواهد شد اگر. . . . . . . . . ؟
از آنچه گفتید چه نتیجه ای به دست می آید؟
پرسشهایی در مورد یک پرسش یا گفتگو:
آیا میتوان این پرسش را به صورت دیگری مطرح کرد؟
آیا میتوان این پرسش را به چند پرسش دیگر تبدیل کرد؟
آیا در این پرسش اصل موضوع مطرح شده است؟
نکته: در هر یک از فعالیتهای یادگیری، سؤالاتی طرح شده که توسط معلم در کلاس مطرح میشود. این سؤالات پیشنهادی است و همیشه ترتیب ندارد. نوع سؤالات نیز متفاوت است سؤالات اولیه توصیف موقعیت است اما سؤالات پایانی فعالیت، به دنبال پرورش قوه استدلال دانش آموزان است لذا از ماهیت و چیستی و چرایی سؤال می کند.
منبع : تدام آموزش
پرسشهای جویندهی وضوح:
می توانی توضیح بیشتری بدهی؟
می توانی با مثال توضیح خود را کامل کنی؟
آیا منظور شما این است که . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ؟
آیا شما فکر می کنید این مورد مانند آن یکی است؟
پرسشهایی که در مورد استدلال ها وشواهد پرسیده میشوند. :
چرا اینطور فکر می کنی؟
چه دلیلی برای این نظر داری؟
شواهد شما برای این ادعا چیست؟
آیا این بدین دلیل است که . . . . . . . . . . . . . . . . ؟
آیا شواهد برای قضاوت کافی است؟
پرسشهایی که دیدگاههای مختلف را کشف میکنند:
نظر شما در این مورد چیست؟
آیا به گونه ای دیگر هم میتوان به این مورد (مسئله، واقعه، پدیده، و. . . ) نگاه کرد؟
آیا دیگران هم مانند شما فکر می کنند؟
آیا با آن چه دیگران گفته اند موافقید؟
مخالفت شما برای چیست؟
آیا کسی نظر دیگری دارد؟
آیا دیدگاه های مختلف را بررسی کردی؟
پرسشهایی که مفاد و پیامدها را میآزمایند:
وقایع چه رابطه ای با هم دارند؟
چه چیز باعث شد این واقعه اتفاق بیفتد؟
چه خواهد شد اگر. . . . . . . . . ؟
از آنچه گفتید چه نتیجه ای به دست می آید؟
پرسشهایی در مورد یک پرسش یا گفتگو:
آیا میتوان این پرسش را به صورت دیگری مطرح کرد؟
آیا میتوان این پرسش را به چند پرسش دیگر تبدیل کرد؟
آیا در این پرسش اصل موضوع مطرح شده است؟
نکته: در هر یک از فعالیتهای یادگیری، سؤالاتی طرح شده که توسط معلم در کلاس مطرح میشود. این سؤالات پیشنهادی است و همیشه ترتیب ندارد. نوع سؤالات نیز متفاوت است سؤالات اولیه توصیف موقعیت است اما سؤالات پایانی فعالیت، به دنبال پرورش قوه استدلال دانش آموزان است لذا از ماهیت و چیستی و چرایی سؤال می کند.
منبع : تدام آموزش
- ۹۲/۰۷/۱۲